Smernice za dograditev notranjega sistema kakovosti v izobraževalnih organizacijah, ki opravljajo javno službo v izobraževanju odraslih
Opis
Zakon o izobraževanju odraslih (ZIO-1) določa, da se v vseh organizacijah, ki izvajajo javno službo, pa tudi v drugih programih in dejavnostih, ki se financirajo iz javnih sredstev, izvajata presojanje in razvijanje kakovosti, v ta namen pa izobraževalne organizacije vzpostavijo notranji sistem kakovosti, ki obsega sprotno spremljanje in samoevalvacijo. Notranji sistemi kakovosti se v organizacijah izgrajujejo zato, da organizacija poveže vse elemente, ki bistveno definirajo njeno kakovost in hkrati poveže vse tiste elemente, ki jih mora uvajati, spremljati in razvijati, da lahko dosega pričakovano kakovost. Če vsi ti elementi niso povezani in kompatibilni, bo organizacija kakovost težko dosegala.Analiza pristopov k razvoju in delovanju sistemov kakovosti v izobraževanju odraslih v javnih izobraževalnih organizacijah, ki izvajajo različno javno službo in tudi drugo izobraževanje in/ali dejavnosti, v katere se vključujejo odrasli, je pokazala, da med različnimi konceptualnimi izhodišči, pa tudi med praktičnimi pristopi za presojanje in razvijanje kakovosti obstaja razmeroma velika skladnost, pojavljajo pa se tudi razlike, ki bi utegnile predstavljati probleme. Izobraževalna organizacija je zavezana temu, da spoštuje različna določila, ki jih vsebujejo različni zakoni za te izobraževalne programe in dejavnosti, spoštovati mora določila, ki jih vsebuje pri njih prevzeti model kakovosti, pa tudi modeli kakovosti, ki jih sicer ne prevzemajo v celoti, se pa tičejo izobraževalnih programov in dejavnosti, ki jih izpeljujejo, pa tudi zahteve v zvezi s presojanjem kakovosti v različnih projektih oz. zahteve različnih financerjev določenih projektov, nalog.
Iz teh razlogov prihaja do različnih strokovnih dilem, kako postopati v določenih primerih, kakšne strokovne rešitve so zakonsko usklajene, usklajene z modelom kakovosti, ki ga organizacija uporablja in hkrati zadostujejo zahtevam drugih deležnikov, ki so prav tako relevantne. Smernice za dograditev notranjega sistema kakovosti v izobraževalnih organizacijah, ki opravljajo javno službo v izobraževanju odraslih podajajo odgovore na vprašanja:
- Ali ima javna izobraževalna organizacija za izobraževanje odraslih enega ali več notranjih sistemov kakovosti?
- Ali ima javna izobraževalna organizacija za odrasle več seznamov vrednot, ki jo vodijo pri delu, eno ali več vizij razvoja in eno ali več poslanstev?
- Kako združevati različne modele/pristope h kakovosti?
- Ali ima javna izobraževalna organizacija za odrasle eno ali več komisij za kakovost, kakšna je njihova sestava?
- Če ima javna izobraževalna organizacija za odrasle svetovalca za kakovost, na katerih področjih deluje?
- Kaj v zvezi s kakovostjo javne službe in drugega izobraževanja opredeliti v strateških dokumentih javne izobraževalne organizacije za odrasle in katero vsebino v katerih dokumentih?
- Kakšna poročila o kakovosti pripravljajo v javnih organizacijah za izobraževanje odraslih, komu jih organizacija posreduje, kako je z javnostjo teh poročil?
- Kako poteka redno spremljanje kakovosti v javnih organizacijah za izobraževanje odraslih, kaj je vsebina spremljanja, kakšni so časovni mejniki, kako je s poročanjem o ugotovitvah spremljanja, kako je z javnimi objavami rezultatov?
- Kako potekajo poglobljene samoevalvacije v javnih organizacijah za izobraževanje odraslih, kaj je vsebina samoevalvacij, kakšni so časovni mejniki, kako je s poročanjem o ugotovitvah samoevalviranja, kako je z javnimi objavami rezultatov?